• Font size:
  • Decrease
  • Reset
  • Increase

Distintius

El NAS núm. 162 - juliol 2016 -

Per Toni Giménez

Ens han creat necessites absurdes que han anat buidant de sentit les nostres vides i que ens han allunyat del que realment val la pena viure. No és d’estranyar que la infància duri cada cop menys, que la joventut no trobi el rumb de la seva vida per enlloc i que el món adult vagi a la deriva del sense sentit.

Corbata

Aquesta peça de vestir que estreny el coll, imposada en molts llocs de treball, fins i tot en escoles privades i en certs espais culturals, sembla que porta adscrita la confiança envers qui la porta posada. Amb tot, hi ha personatges públics, fins i tot algun polític i algun famós, que no n’han portat mai. Portar-ne no és garantia de res.

Cotxe

De ser bàsicament un mitjà de transport ha passat a ser un distintiu de classe social. Se’t mira i se’t valora per la marca i el model de cotxe que portes i per si és més nou o més vell. Conduint un cotxe tendim a mostrar la nostra dimensió més animal (menys humana). Es compra el cotxe pensant més aviat en quina imatge oferim i la majoria ho fan demanant un préstec perquè es tendeix a comprar el cotxe que no podem pagar. Els cotxes de luxe són cada cop més presents i els tot terreny emplenen els carrers de les ciutats. Gairebé és millor no tenir-ne: estalvies molts diners, evites moltes hores de cua, no t’enfrontes amb els altres cada tres per quatre, guanyes temps, la tensió mental i el desgast emocional es redueixen i el risc d’accident és molt menor.

Mòbil

Aquest estri amb el que fins i tot hi ha qui aparenta que el truquen, l’ésser humà ha perdut llibertat: estar més controlat, fins i tot més assetjat. Ja no s’escapa de ser localitzable a tothora. Abans les converses per telèfon es feien en privat, ara s’explica qualsevol intimat davant de tothom, i a crits; l’ànsia per mirar constantment la pantalla, l’obligatorietat de respondre un missatge, la immediatesa... ens han debilitat el raonament. L’ego de l’ésser humà té la necessitat de fer-se notar: d’aquí sorgeix l’èxit del mòbil (i també la moda dels selfies). S’entén, doncs, que hi hagi nens i nenes que reclamin “hores de pares” sense mòbil i s’entén perfectament que hi hagi persones que no en volen saber res dels mòbils. I a tot això li hem d’afegir els efectes de les ones electromagnètiques que van minvant la salut de manera silenciosa (el maig del 2013 l’Organització Mundial de la Salut va fer públic que són cancerígenes), així com els estralls que tant la il·luminació led com el color blavós de les pantalles ocasionen a la retina.

Marques

Tot el que envolta la nostra vida personal i social va estretament lligat a marques concretes. Costa molt escapar-se de la seva influència. Les marques van unides a modes i a filosofies, o sigui a maneres de comprendre la vida. Cada una té un segell personal a l’hora de presentar la seva publicitat i troba el seu propi públic. També classifiquem les persones segons les marques.

ENLLAÇOS