• Font size:
  • Decrease
  • Reset
  • Increase

El «dret» a escollir escola a debat

El NAS núm. 171 - maig 2017 -

Per CUP Cardedeu

El mes de març s’obre el període de portes obertes a les escoles i les famílies assisteixen amb la voluntat de poder triar la millor escola pels seus fills. Durant aquest procés, les escoles despleguen tota una estratègia comercial encaminada a tenir el màxim de matriculacions possibles intentant fer veure a les famílies que la seva escola és millor que les altres. Però realment són les famílies les que escullen?, o són els mateixos centres els que ja determinen en certa manera els perfils de persones que volen?

Les polítiques educatives fomentades des de la Generalitat i també des de les administracions locals han conduït a l’aparició de tres tipus de centres educatius: escoles concertades, escoles públiques d’excel·lència i escoles públiques subsidiàries. A Cardedeu tenim la sort que tota la xarxa és pública, però això no ens salva de patir una segregació bastant marcada i és fàcil determinar el perfil majoritari de les famílies inscrites a cada a centre.

Tot i que sempre es posa èmfasi en el lema «trieu l’escola que trieu tots són bons projectes educatius i fareu una bona elecció» la realitat és que al poble tenim escoles considerades «millors» i d’altres considerades «pitjors». Escoles que, en un context de retallades socials, es veuen obligades a competir entre elles pels escassos recursos, i unes famílies que volen portar els seus fills a les millors escoles.

Hauríem de dubtar d’un dret que fa que augmenti la segregació, que creixin les diferències educatives i que es posi en perill la cohesió social. Quin missatge estem transmetent quan les escoles i les famílies competeixen entre elles per ser millors i anar amb els millors? On queden els valors que suposadament volem ensenyar des de l’escola pública com la col·laboració, la solidaritat, la inclusivitat i la diversitat?

ENLLAÇOS